Rabu, 31 Ogos 2011

KETUPAT OH KETUPAT



Semenjak pemergian kedua orang tuaku, bila tiba hari raya aku akan pulang ke kampung isteriku diTerengganu untuk berhari raya di sana...,sewaktu kedua orang tuaku masih hidup, bila tiba hari raya ketupat ,kari ayam ,rendang ,sambal kacang dan lodeh menjadi menu utama bila kedatangan setiap kali aidil fitri....
     Aku masih terbayang.... saat-saat bersama mereka menyambut lebaran.... masing2 ada tugas masing2 yang terpaksa diselesaikan... bahagian aku menyiapkan ketupat , dari awal proses mengayam ketupat hingga selesai merebus ketupat.......,  abah pulak membantu emak memasak didapur, meringankan beban emak yang agak uzur akibat mengalami penyakit ( mudah pengsan) sejak aku berumur 10 tahun lagi... begitu lah keadaannya setiap tahun nak sambut raya..., adik2 usah cerita , main hilang2 je... maklumlah masih budak2 lagi... jadi aku sebagai abang/along kena lah main peranan membantu apa yang termampu..., yang paling aku minat / suka adalah rendang ayam yang dimasak oleh bapakku.... sedap ,pedas, malekattttttttttt.... tapi semua tu tinggal kenangan...
      Kini bila tiba aidil fitri... aku akan balik kekampung isteriku beraya disana...kedua orang tuaku dah tiada.....,aku kini dah jadi anak yatim tua..., jadi  ibu dan bapa mertua lah tempat aku menumpang kasih...menggantikan kedua orang tua yang telah tiada...
      Beraya dikampung isteriku memang seronok sebab isteriku mempunyai ahli keluarga yang ramai,belum raya lagi dah seronok... saat2 puasa yang terakhir... berbuka puasa ramai2...Wah!!!!!!!!!!!!! seronok dan hebat sekali, bergotong royong memasak menyiapkan juadah untuk hari raya..., yang best nya lemang terengganu..... , walau macam mana pun , ketupat tetap dihati, sebab aku anak jati johor...,dah biasa dengan ketupat, klu tak nampak ketupat macam tak raya...tapi semua itu bukanlah penting sangat , yang penting adalah ziarah,bermaaf-maafan dan mengeratkan hubungan kekeluargaan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan